tiistai 14. elokuuta 2018

Tarinat muumimukien takaa

~En oo varma mistään,
Mut mä tarviin sut,
En oo varma riitänkö,
Mut yritän,
Vaik nää aallot veis mut täältä mennessään,
Löydän silti aina luokses sun~ 
-Kymppilinja - Aallot-

Mooi!
Tällä taas, pikkuisen myöhässä tällä kertaa. Kyllä sunnuntai meni jo ja postaus on erittäin myöhässä. Mutta suurien juttujen takia, ole aivan samperin sekaisin, erittäin itkuisa ja sunnuntai-ilta meni periaatteessa itkien ja etisen mun yliopistosta tullutta hyväksymiskirjettä... Joka olikin sitten vain Opintopolussa... Mä ihan paniikissa etsin kaikki laatikot ja sähköpostit, et onks sitä lähetetty mulle. No se olikin vain sähköinen PDF tiedosto. Eipä tullut postausta julkaistua, mutta mielummin myöhään kun ei milloinkaan! 
Torstaina 9.8.2018 vietettiin Muumin päivää. Jonka ansiosta aloin miettimään omaa muumimuki kokelmaani, joka on vuosien varrella kasvanut 30 muumimukin kokoelmaksi. Ja lähestulkoon jokaisella mukilla on oma tarinansa. Ajattelin jakaa niistä pari ja erityisesti oman tarinani 9.8.2018 keskiyöllä tapahtuneesta muumirynnäköstä.

 | 1. Rakkaus |
( 1996 - )
-  Rakkaus muki oli mun ensimmäinen kosketus muumimukeihin! Nimittäin äiti osti sen mulle ollessani ala-asteella ja olin todella, todella ihastunut yhteen luokkani poikaan. Äiti sitten kiusoitteli minua sillä ajatuksella, että mukin kyljessä halailee minä ja ihastukseni Muumipeikon ja Niiskuneidin sijasta. Eli tämä muki on jo noin 10 vuotta vanha eli se on ostettu 2008. Minä olin tällöin toisella luokalla. 

 | 2. Pikku Myy keltainen |
( 2008 - 2014 )
- Keltainen Pikku Myy muki oli mun ensimmäinen nimipäivä lahjaksi saatu muumimuki. Siitä lähtikin äitillä perinne, että joka nimipäivänä hän ostaa lahjaksi yhden muumimukin. Olen niin onnellinen ja kiitollinen, että äiti on aloittanut tämän perinteen! Aion itse jatkaa kyseistä perinnettä omille lapsilleni, jos 1. muumimukeja valmistetaan enää silloin 2. minulle siunaantuu lapsia. Koska sitäkään ei voi koskaan pitää itsestään selvänä asiana. 
Tämä kyseinen muki on minun aivan ehdoton lemppari, koska kyseessä on Pikku Myy ja rakastan tämän mukin väritystä! 

 | 3. Saippuakuplia |
( 2011 )
- Saippuakuplia oli aivan ehdoton lemppari mukini pienenä eli 12 vuotiaana, hups! Muistan, että kun sain tämän kyseisen mukin, niin halusin heti lähteä kauppaan äidin kanssa ostamaan mansikkamehua, jotta pääsisin juomaan uudesta mukistani. Äitihän sitten joutui lähtemään mun kanssa kauppaan ostamaan mansikkamehua, koska ei varmaan kestänyt mun kitinää siitä, että vesi tai kokis ei kyseisestä mukista kelvannut. 

 | 4. Talvimetsä |
( 2012 )
- Talvimetsä oli silloin ja on edelleen mun sekä äidin ihan lemppari talvisesonki muumimuki. Muistan kuinka istuin takkahuoneessa katsomassa telkkari, kun äiti astelee sisään ulko-ovesta. Oli siis jo ilta, joten äiti pyysi mut yläkertaan syömään iltapalaa ja hän ensiksi kauan pesi jotain ja sitten ihan pokkana kattoi minulle kyseisen muumimukin ja lautasen naamani eteen. Mulla on vieläkin sama ajatus kuin minulla oli silloin: "Miten voi ollakin näin suloinen muki". Muistan myös, kuinka äiti tokaisi, että poron selässä istuskelee ala-asteen parhaat kaverini. Joka oli todella hellyyttävä ajatus!

 | 5. Mymmelin äiti |
( 2012 - )
- Tämän Mymmelin äiti mukin olen saanut ehkä yhdeksännen tai kahdeksannen luokan lopussa eli nimppari lahjaksi jälleen kerran. Tämän mukin taustallahan on se, että mähän meinasin ostaa tämän. Mutta äiti joutui vaivihkaan kieltämään aikeeni, koska hän oli ostanut jo kyseisen mukin ja olisi ollut harmittava tilanne, että mukeja olisi ollut sitten kaksi. Vaikka ei se mua nykyään kylläkään haittaa, vaikka joitakin mukeja olisikin enemmän kuin yksi. Kuitenkin hauskin osuus tässä oli se, mitä tämän mukin mukana tulleessa kortissa luki! Kortissa nimittäin luki: "Sinulla tulee varmaan olemaan yhtä iso lapsikatras kuin Mymmelin äidillä♥︎" Jollain tavalla kyllä näen tossa itseni, mutta ehkä kylläkin 1-3 lapsen kanssa! 

 | 6. Pikku Myy punainen |
( 2015 - )
- Punaisen Pikku Myy mukin tarina on se, että hän on matkustanut lähes 1000km matkan Suomen halki mun syliin. Nimittäin sain tämän lahjaksi siitä, että pidin taloa pystyssä viikon, kun muu perhe oli moikkaamassa isovanhempia Lapissa! Minusta oli ja on edelleen erittäin liikuttavaa, että äiti osti tämän minulle Lapista asti, vaikka hän olisi voinut hakea sen lähimmästä Prismasta kotimatkalla. Muutenkin ei varmasti ole tullut huomatuksi niin Pikku Myy on paras! 

 | 7. Alkuperää kunnioittaen |
( 2017 - )
- Ekana varmasti kuvasta huomaa, että hetkonen mukeja on kaksi. Tai no oikeastaan kolme, mutta yksi niistä on pakattuna ja odottamassa omaa kotia. Ei, ei ollut alunperin tarkoitus kunnoittaa alkuperää kuitenkaan niin paljoa, että kolme mukia hamstraisin. Olin toivonut joululahjaksi 2017 kyseistä Alkuperää kunnioittaen muumimukia. Eli ensimmäinen muki tuli joululahjaksi äidiltä. Toinen tuli sitten synttärilahjaksi kummitädiltäni! Koska ei hän voinut tietää, että olin juuri saanut kyseisen mukin joululahjaksi, kun joulu ja mun synttärit on niin lähekkäin toisiaan. Kolmas muki sitten pamahti postissa kotiovelle. Nimittäin mun äiti oli kerännyt jotain leimoja yms? tarpeeksi, että hän sai lahjaksi kaksi muumimukia ja sai sitten valita muistaakseni setin 1. (Nuuskamuikkusen ja Nipsun) ja sitten setin 2. (Muumipeikko ja Tuutikki violetti) väliltä. No äiti kysyi multa ja mä päätin sitten setin 2. No mukit sitten saapuivat kotiin ja avaan paketin ihan innoissani, koska olin odottanut Tuutikki mukia ihan malttamattomana tilauksesta lähtien! Noh.. Avaan paketin ja näen ekaksi Muumipeikon ja sen jälkeen näen lapun, jossa lukee pahoittelut siitä, että Tuutikki muki oli päässyt loppumaan ja tilalle oli vaihdettu Alkuperää kunnioittaen muki. Hetken harmittelun jälkeen aloin ihastua ajatukseen siitä, että kerään kyseisestä Alkuperää kunnioittaen mukeista 6kpl setin. Keruu on edelleen työn alla! 

 | 8. Ystävyys |
( 2018 - )
- Jokainen, joka on mun kanssa käynyt Sokoksen, Iittalan, Prisman tai Stockmannin siinä muumi hyllyllä niin on saanut kuulla kuolausta Ystävyys astiasarjan 1 litran kaadinta kohtaan. Ja kun sain ennen kesää kuulla, että kesäkuussa julkaistaan vihdoin ja viimein Ystävyys sarjaan oma muki niin kuolaaminen alkoi. Mun oli vain pakko saada kyseisen muki! Heti kun sain kuulla, että mukeja on tullut myyntiin ainakin Prismaan niin arvaatkin jo kuka oli siellä Prismassa ostamassa kyseistä mukia. Jälkeenpäin vasta aloin katsoa, että kuva on ihan kuin Steffe ja minä. Kaikki hiusten väristä vaatteiden väritykseen ja ilmeeseen! Tämä on heittämällä mulle periaatteellisesti rakkain muki, vaikka tämä ei ole vanhin tai arvokkain. Muutenkin rakastan yli kaiken Ystävyys asitasarjan kaikkia tuotteita, niin kuin rakastan Seikkailu muuton, Esi-isän ja Alkuperää kunnioittaen astiasarjojen kaikkia tuotteita. 

| 9. Muumin päivä |
( 2018 ) 
- Mä olin odottamassa myynnin alkua Arabiastoren sivuilla kello 23:00 lähtien eli tuntia ennen koko muumiräjähdyksen ydintä. En todellakaan tiennyt mitä odottaa, mutta epäily siitä, että kaikki ei voi mennä kuin tanssi kasvoi minuutti minuutilta, kun kello alkoi lähentyä keskiyötä. Kello oli kaksi vaille keskiyön, jolloin kyseinen Muumin päivä erikoismuki tuli myyntiin. Ihan selvennykseksi siis Suomeen tuli siis verkkokauppaan myyntiin kello 00:00 9.82018 muumimuki, jota oli tarkoitus myydä vain yhden päivän ajan! Kuitenkin kyseiset mukit myytiin loppuun jo 11:45 kokonaan koko Suomesta!
Kello oli siis kaksi vaille keskiyön, kun tallustan tietokoneeni kanssa olkkariin ja sanon veljelleni, että voisiko hänkin mennä kyseiselle verkkosivulle ja näin saataisiin varmemmin ostettua kaksi mukia, yksi minulle ja yksi äidille. Äiti ei nimittäin enää tuohon aikaan ollut hereillä mukia metsästämässä. Veljeni meni ja kaksi minuuttia myöhemmin koko homma kaatuu! Päästiin kummatkin omilla laitteillamme eli minä koneella ja veljeni puhelimella jonottamaan mukejamme. Mullehan sillä koneella se jonotus paikka ei koskaan tuottanut tulosta, mutta veljeni puhelimella sain kaksi mukia ostoskoriin ja täytin erittäin tarkasti kaikki tiedot ja jatkoin toimituskulujen kartoituksen pariin... KUNNES! Koko homma jumittui. Toimituskulujen määrittäminen kesti 00:05- 00:45 asti. Tässä vaiheessa pelon sekaisin tuntein siitä, että menikö mun mukit nyt ihan sivusuun käskin veljeäni hakemaan hänen läppärinsä ja yritin päästä puhelimellani kyseiselle sivulle, mutta sivu vain kaatui ja kaatui. 00:45 pikkuveljeni toteaa minulle, että miksi en paina sinisellä olevaa nappia, että jatka maksutavan valintaan? No minähän paniikissa hakkasin näppäintä kuin pahemmassakin hädässä oleva ihminen. No mun tuurikseni toimituskulujen laskennassa oli mennyt jokin pieleen?! Mitä? Noh hetken venattuani ja toimituskulut sai sivustokin laskettua niin pääsin maksutavan valintaan yms. Olin siirtymässä maksamaan kunnes taas järjestelmä alkaa lagaamaan. Tässä vaiheessa olin jo varma, että on ihan jos ne kummatkin mukit tulee joskus kotiin asti. Pääsin ikuisuudelta tuntuneen ajan jälkeen maksamaan ja tilausvahvistus pamahti sähköpostiin 01:05. Tunnin show:n jälkeen tuntui ihmeeltä, että tililtä oli hävinnyt lähemmäs 65€ ja että tilausvahvistus makoili tyytyväisenä sähköpostissani. Nyt vain odottelemaan, että tuleeko mukeja vaiko ei... Vaikka suuresti vakuuteltiin, että kyllä maksaneille ja tilausvahvistuksen saaneille mukit lähetetään. Mutta tuon säädön jälkeen en kyllä voi olettaa että kaikki sujuisi kuin itsestään! 
Loppu hyvin, kaikki hyvin! Minä ja äiti jäämme odottelemaan mukejamme ♥︎

Tällainen postaus tällä kertaa. Pahoittelen viimeisen kohdan avautumista, mutta siinä oli koko stoori kaikessa kauneudessaan mitä tunnin aikana sattuikaan tapahtumaan. Tovottavasti tykkäsit ja se olisi sitten torstain postausta odotellessa, heippa!

~Moikka ja ens postaukseen~

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti