sunnuntai 20. joulukuuta 2015

~Valintojen maailma~

~Mun ajatkseni jos joku kuulis,
kuore alla jotain muuta kun luulis.
Mut mä hymyilen kauniisti,
ja saan kaiken anteeksi~
-Sanni - Supernova-

Mooi!
Hyvää alkanutta joululomaa kaikille! Jouluun on enää 4 yötä ja mulla ei edes ole sellaista kunnon joulufiilistä? Mutta on sentään silleensä enemmän joulufiilistä kuin parina aikaisempana vuonna. Toivon hartaasti etten ole ainoa, joka ei ainakaa vielä ole saavuttanut sitä kunnon joulumieltä. Mulla henkilökohtaisesti eniten tunnelmaa pilaa tuo kaunis sää ulkona... Tai voiko sitä kauniiksi sanoa, kun siellä sataa vettä. Välillä toivoisin asuvani jossain Pohjois-Suomessa ainakin talvis aikaan! Jos joku ei siis tiedä niin mä rakastan lunta. Silloin kun tänne pääkaupunkiseudulle viime sunnuntaina ripaus lunta satoi niin mä lähestulkoon itkin onnesta! Tällä hetkellä voisin itkeä mielumminkin surusta, koska vesisade... Jos tuo sade jatkuu torstaihin asti, niin mä en avaa verhoja ollenkaan koko päivänä! 
Vaikka tämäkään vuosi 2015 ei ole vielä ohi, niin tämä postaus kumminkin käsittelee 10 mun tekemää uuden vuoden lupausta vuodelle 2016. Mennään postaukseen!
Aloitetaas...


| 1. Lopeta turha itsesi ylikuormittaminen |
- Moni jotka mua vähenkään paremmin tuntee, niin tietää mun olevan hirveä hullu esim. koulujuttujen suhteen. Mä otan kaikista koulujutuista hirveän stressin itselleni ja kaikki ryhmätyöt tyylin teen yksin, koska haluan ne ajallaan valmiiksi ja että niissä on tarpeeksi laajasti tietoa yms. Tämä on välillä todella huono piirre minussa, joten jos ensi vuoden puolella rauhottuisin asian suhteen!

| 2. Opi tanssimaan hiphoppia |
- Aloitan nyt ensi vuoden puolella itselleni täysin uuden tanssilajin, nimittäin hiphopin! Mä oon aina haaveillut, että joku päivä mä aloitan tanssimaan joko hiphoppia tai street:iä. Mutta en ole koskaan saanut aikaiseksi aloittaa. Sillä olen koko elämäni ajan, jolloin tanssia olen harrastanut niin tanssinut sellaisia tanssilajeja, jotka ovat "tyttömäisiä" mm. balettia, discoa, showta yms. Niin nyt on aika oppia jotain täysin uutta! Aloitan sen siis tanssikoulu DCA:lla Ainon kanssa, jossa myös tanssin show-tanssia edelleen ensi keväänäkin!


| 3. Ala tekemään päätöksiä myös tunteiden pohjalta |
- Ihmiset tuntee minut ihmisenä, joka tekee yleensä päätökset järjellä! Harvemmin teen päätöksiä täysin tunteiden pohjalta. Joidenkin mielestä se on hyvin ärsyttävää ja joidenkin mielestä tyhmää. Mä järkeilen ja mietin kauhean kauan mikä on oikein ja mikä väärin. Välillä voisin sen asian suhteen ns. rentoutua ja mennä sen pohjalta mikä tuntuu hyvältä. Pyrin nyt ensi vuoden aikana tekemään enemmän asioita sydämen kuin aivojen perusteella!

| 4. Harkitse vakavasti vloggaamisen aloittamista |
- Mä oon pitkään miettinyt sitä, että mitä jos alkaisin tekemään videoita. Mulla on pari muttaa siinä, joista yksi on nyt ainakin jo selätetty tammikuun 20 päivään mennessä, nimittäin ikä kysymys. Mulla on aina ollut muttana se, että olen "liian" nuori ja tulisin häpeämään kaikkea viimeistään kuukauden jälkeen! Joten kun tammikuussa täytän 17 vuotta niin ehkä sitä voisi ns juhlia sillä, että aloittaisin tekemään videoita? Toinen juttu on se, että mua ei ole koskaan videoiden editointi kiinnostanut! Toistaalta kuvaaminen kiinnostaa! Kolmas ja viimeinen mutta kohtani on se, että musta tuntuu, että hyvin moni bloggaaja siirtyy jossain vaiheessa kirjoittamisesta videoiden tekoon. Mä oon aina ollut kapinallinen ja halunnut tehä asiat erilailla. Sen takia olen miettinyt, että haluanko mäkin noudattaa samaa kaavaa? Blogista vlogiin? En osaa sanoa, otan sen vakavaan harkintaan.


| 5. Pyri parhaaseen lopputulokseen |
- Mulla kärsi suhteellisen paljon numerot viime koeviikolla. Mä en tiiä oliko syy mun lukemisessa, opettajien arvointi kriteereissä vai mun stressittömyydestä. Kumminkin ei tullut niin hyviä numeroita, joita oletin! Kaikki kylläkin jäi jonkun 1-2p verran siitä paremmasta numerosta, joka kyllä suoraan sanoen ärsytti suunnattoman paljon. Pyrin esin vuoden puolella siihen, että saisin parempia numeroita ja pyrkisin parhaimpaani ilman turhaa stressiä! Koska stressi sitten loppupeleissä kumminkin alkaa heikentämään tuloksia, mutta sopiva stressi vain motivoi! Pyrin siihen motivoivaan stressiin.

| 6. Kuvaa enemmän asu/aiheellisia kuvia blogiin |
- Tämä on ollut mun periaatteena jo pitkään, mutta ensi vuoden puolella tämän kohdan voisi oikeasti toteuttaa! Nimittäin haluaisin viedä tätä blogia enemmän ns. kauneus ja muotipainotteisempaan suuntaan unohtamatta alkuperäistä periaatettani tälle blogille nimittäin mun elämää. Mä oon aina rakentanut mun postauksen täysin fiiliksen mukaan ja pyrin näyttämään mun fiiliksen joka postauksessa. Se fiilis näkyy ehkä enemmän siinä alku biisin sanoissa kuin itse tekstissä. Haluan kumminkin toteuttaa tähän blogiin, jotakin uutta! Ensi vuoden puolella yritän panostaa postauksiin enemmän ja kuviin yms. ja saada yhden tai useamman postauksen viikossa aikaiseksi.


| 7. Ota juokseminen takaisin elämääsi |
- Moni varmasti tietää, kuinka vaikea on saada aloitettua jonkin asian tekeminen. Mulla se on enimmäkseen se, että saisin otettua juoksemisen takaisin mun elämään. Mä nimittäin kirjaimellisesti aloin pelkäämään juoksemista 9lk cooper-testin jälkeen. En ollut ennen saanut sellaista kohtausta, minkä silloin sain, joten juoskeminen jäi sen kohtauksen aiheuttaman pelon takia. Mä muistan vielä, kuinka jossain vaiheessa nautin juoksemisesta enemmän kuin mistään muusta! Lupaan itselleni ja näköjään nyt julkisesti, että aloitan taas juoksemisen ja saan taas mun juoksukunnon kohdalleen. Olkoon sää mikä tahansa niin pakotan itseni ulos. 

| 8. Pidä lyhyempiä musataukoja läksyjä tehdessäsi |
- Vaikka mä oon ahkera ja teen läksyt yms. Mulla on vaikeuksia saada pidettyä läksyjen teossa tauot lyhyinä. Mä nimittäin saatan aloittaa läksyjen teon, vaikka kello 19.00! Teen tunnin ja kello lyö sen kahdeksan. Päätän, että pidän tässä nyt sellaisen 15min tauon, jolloin kuuntelen vähän musiikkia jne. No mä katon kelloa sen 15min jälkeen ja totean, että lopetan sitten kun tämä biisi loppuu vaikka kello onkin nyt jo 15 yli. No sen biisin jälkeen tulee mieleen joku toinen biisi joka on myös todella hyvä ja se on pakko juuri sillä hetkellä kuunnella. Lupaan taas päässäni, että jatkan sen biisin jälkeen. Lopputulos on se, että katson kelloa puoli kymmenen ja tajuan, että en ole saanut aikaiseksi paljoa mitään! Nyt lupaan, että musiikin on pakko jäädä toiseksi. Tämä sama juttu tapahtuu välillä näiden postaustenkin kanssa... Mulla menisi postausten tekoon paljon vähemmän aikaa, jos en hairahtaisi kuuntelemaan musiikkia. Esimerkkinä nytten en ole edes avannut Spotify sovellusta auki ja olen saanut tämän postauksen tunnissa valmiiksi! Huomattava ero.


| 9. Voisin ehkä hieman vähentää Coka Colan juontia |
- Mä oon ollut Coka Cola addikti vuodesta 2012 kiitos mun 7lk matikan opettajan. Hän nimittäin tuli aina tunneille Kokis tölkki/pullo/lasipullo mukanaan tai aloitti tunnin sillä, että avasi Kokiksen. Mä en oikeesti tiiä mistä tämä nykyinen riippuvuuteni Kokikseen on tullut, mutta uskottelen itselleni ainakin, että se on sen mun entisen matikan opettajan syy. Mulla menee lähes joka päivä 1-2 euroa Kokiksen ostamiseen eli jos miettii niin 10 euroa per kouluviikko, jos ostan kunnon sen muovipullon ja 5 euroa, jos ostan tölkin. Se on aika paljon tälläiselle köyhälle tällä hetkellä, mutta silti musta joka päivä tuntuu, että tarvitsen sen yhden tölkin verran ainakin Kokista. Ilman sitä asiat menee aivan pipariksi.

| 10. Säästä! | 
- Niin kuin edellä manitsin, mulla menee viikossa  Coka Colaan pelkästään 5-10 euroa! Sitten siihen ruoka kaupasta, jos kouluruoka ei uppoa jne. Mulla menee arkena todella paljon rahaa periaatteessa ihan turhaan, koska mä esim. pärjään todella hyvin vaikka sen yhden koulupäivän ajan ilman ruokaa, jos menen suoraan kotiin koulusta (okei tämä käy nykyään harvoin, että menisin koulusta suoraan himaan, mutta kumminkin). Joten lupaan ensi vuonna, kun koulu jatkuu 7 päivä tammikuuta, että rahat jää useammin kotiin! Menen sitten vaikka ruokalaan yksin syömään näkkäriä kuin tuhlaisin rahaa. Myös lupaan lopettaa pummisen muilta ja velan ottamisen. Mä oon varmaan tälläkin hetkellä Aapolle 5-10 euroa velkaa ja Eetulle jostain hänen omista päätelmistään 2 euroa. Euro määrät ei ehkä kuulosta kovin hulppeilta tai pahoilta, mutta on se perseestä kun saa esimerkkinä 20 euroa ja sitten se menee pelkästään muille velkojen makseluun. 

Tälläinen postaus tällä kertaa! Toivottavasti tykkäsitte ja asettakaa itsellenne edes yksi tavoite vuodelle 2016.

~Moikka ja ens postaukseen~

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti