maanantai 20. heinäkuuta 2015

~Haluun viedä sut täältä pois~

~Meil on monta eilistä,
taustapeilissä loppuelämä jäljellä.
En tarvii, 
en tarvii mitään muuta,
kun siinä vierellä oot sydän verellä~
- Juno ft. Janna - Karkumatkalla-

Mooi!
Mä oon nyt sunnuntain ja maanantain kerännyt voimia ton Lapin reissun jäljiltä. Alkaa pikku hiljaa polvista lähtee kipu ja väsymys. Koska se mis nukuin siel Lapis eli sellasel sohvasängyl niin oli liian lyhyt ja aik kova niin siin ei tullut kauheen hyvin nukuttuu ja muutenkin herätys siellä oli joka aamu 8-9 ja oon tottunut normaalist lomal nukkuu 10-12 asti. Joten nyt on unitasapaino taas hallus. Okei oliks toi ees sana? Must kyl sais tehtyy oman sanakirjan, Millan suomi sanakirja. Pitää varmaan alkaa kirjottaa näit mu sana yhdistelmii ylös, heh! No ei vaiskaan. Sen lisäks, että oon nukkunut niin oon kuvannut teille parisen postausta valmiiks nimittäin meitsi lähtee taas reissaamaan. Ihan kyllä Suomessa, mutta kumminkin. Lauantaina lähden kummitädilleni, sillä mun äidin äidin äiti täyttää 100 vuotta niin juhlistetaan sitä, sit sillon on myös mun pikkuveljen synttärit ja ennalta äidin synttärit. Sitten sunnuntaina on tuttava perheen lapsen rippijuhlat ja ehkä Heinin mökille lähtö. Se on vielä auki, että lähetääks me sunnuntaina vai maanantaina ja takas sullaan ehkä keskiviikkona? Siitäkään en oo ihan varma. Mutta sen totesin, että miksi ihmeessä bussimatkat noil pitkän matkan dösillä maksaa omaisuuden! Okei, no must päälle 20€ on aika paljon pitkän matkan bussil tai sit junal. Mä en tiiä mitä oon kuvitellut, mutta en olettanut hintojen olevan lähemmäs 30€. Mutta  se on toi ku pitää vaihtaa ja ku me vaihdettais niinku Turust Helsinkiin tai sit Tampereelt Helsinkiin niin se yksi pieni matka maksaa sen n.20€ ja päällekkin ja sit se juna tai bussi mil menee eka maksaa sen 3-10€ et mitä kettua! Mut epäilen sen johtuvan siit, et noi junat Tampere-Helsinki ja Turku-Helsinki o niit yleisimpii nii ne maksaa sit enemmän, että keräisi eniten voittoo. Ja viel multa rahat, heh! 
Tänään tulee nyt tää toka osa meitsin Lapin reissusta. Eli tässä nyt vielä kertauksen vuoksi niin on torstai, perjantai ja lauantai päivät kuvina. Kuvia on taas paljon, joten varoitan tähän alkuun. Mutta eiks se niin mee, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin se pitää ainaki tässä ja viime postauksessa paikkansa! Mutta postaukseen.
Aloitetaas...

| Torstai |





 Torstaina lähettiin aikasteen aamulla ajamaan kohti isän yllätystä. Me ei siis tarkalleen tiedetty minne oltii matkalla, mutta isä kehotti kameran ottamista mukaan. No meijän ajomatka päättyi Kiutakönkään alueelle. Mähän olin ihan innoissani, koska kun päästiin sinne niin paikka oli ihan luonnontilassa ja oli niin hyvä sää ja kaikkee. No käveltiin siin jonkin matkaa ja mä en oikee sillon viel tajunnut, minne me oikeest oltii matkalla. Kunnes kuulin kosken kohinan. Sit mä vaan katon isää ja äitii sillee: minne me ollaa menos ja ne vaa hymyilee siin sillee, kohtahan näet. Sit mä pinkasin täyteen juoksuun ja ku näin sen kosken niin mä vaa räpsin kuvia. Mun koko yks muistikortti on melkeen täynnä pelkkiä noita koskesta ottamiani kuvia. En nyt sentään kaikkia tänne blogiin tunge, vaikka tekis kyl mieli! Mutta säästän teidät nyt siltä ja otin tähän "vaan" pari kuvaa, mitä sieltä luonnon keskeltä otin. Vietettiin siel monta tuntia, kunnes lähettiin takas päin autolle.

















Oltiin joskus kahen aikaa takas mökillä ja mä sit menin taas ulos kuvailee, koska toi sää oli jotaan aivan ihanaa! Koska harvemmin Lapissa paistaa aurinko ja on oikeest lämmin ja tuolloin siel oikeest oli lämmin! Arvatkaa vaan oliks niit sääskiä, paarmoja ja hyttysiä. Nooh pikku vikoja! Mut ens kerral, jos joskus vielä Lappiin meen, koska todennäkösesti meitsi ei ainakaan ens kesän mee? Koska omat syyt ja aijon hakee kesätöit koko kesäks niin siihen kuuluu myös heinäkuu, jolloin yleensä me mennään Lappiin. Niin otan mukaan hyttysmyrkyn! 
Syötiin sit ja jillattiin siel mökil. Sit mä kerroin mummil Aaposta, koska ne ei Aaposta tiennyt, vaikka ollaan melkeen 14kk seurusteltu. Mut oon onnellinen, et mummi otti sen niin hyvin! Illal lähettiin sit takas isovanhemmil, koska en innostunut lattialla nukkumisesta, vaikka tiesin sen olevan salee pehmeempi kuin se sänky siel isovanhemmillani. Mutta lähettiin sitten takas sinne ja sit mä vaan luin illal ja chattasin Roosalle. 


| Perjantai |

 Perjantaina mä sit maadotin itteni mun siihen pikkuseen sänkyyn ja nausin sielt vas sit ku oli ruoka ja sen jälkeen vast sit kun lähettiin kauppaan! Nimittäin äiti halus ostaa, joitain lappilaisii ruoka juttui. Mun periaate koko kauppareissulle oli CokaColan saanti! Nimittäin Lidlin kokis ei oo mitään verrattuna aitoon ja alkuperäseen kokikseen! Ja pääsin tuulettuu niin seki oli ihana tunne.

 Isovanhemmil sitten vietettiin ennenaikasii mun pikkuveljen synttäreit, äidin ennenaikasii synttäreit ja pikkuveljen ikuisuus sitten menneitä rippijuhlia. Ihme, ettei vietetty mun ennenaikaisia YO-juhlia, heh! Mutta kumminkin nii syötiin kakkua, nam. Sekä ukki laulo ja soitti mu pikkuveljel ja mu ukki on ollut ala-asteel, yläasteel ja lukios musiikin opettajana joskus ikuisuus sitten, niin hän osaa oikeest soittaa ja laulaa todella hyvin! Hänen ansiostaan osaan tyyliin, Veteraanien iltahuuto nimisen kappaleen ulkoa. Nää on näitä vain Milla+Millan serkut ja ukki juttuja. 

Lähettiin sitten juhlimisen ja kahvittelun jälkeen äitin kans ulos. Äiti juoksi ja mä kruisailin. Loppuilta menikin sitten pakkaillessa ja lukiessa. Sain sen Yön talon 7 osan luettua sinä iltana.

| Lauantai |

 Lauantai lähti aivan liian aikaisella herätyksellä, mutta mä taisin kumminkin olla koko perheen virkein, koska olin niin innoissani kotiin pääsystä. Mä olisin voinut vaikka juuri tuolla samaisella hetkellä lähteä kotia kohti, mutta piti syyä ensiks aamupala. Lähettiin siinä vähän yli 9, sen jälkeen ku ukki oli saanut otettua meistä hienon kuvan. Kaikki muut näytti varmaa siltä, että nukahtaisivat ja minä olin ainoa, jolla oli niin leveä hymy, ettei sellanen hymy oo ees luonnollinen kasvoilla, hups! Mutta kumminkin saatiin nopee auto pakattua ja 11h automatka oli edessäpäin.

 Mun matkustus asuna toimi taas niin panostuksella valitut vaatteet, ei siis oikeesti. Mun tarkotus oli vaan se mukavuus, koska 11h autos farkuissa risti-istunnassa istuen=kuolema.
Croptop - H&M 
Lökärit - Superdry



 Matka tyssäs aika nopeasti suureen porolaumaan. Nimittäin meidän ees meni kaks autoo ja se ihan ekana oleva auto ei ollut kai koskaan näköjään nähnyt poroa niin hän pysähtyi kuin seinään! Hyvä ettei sentään sammuttanut autoaan. No sit meijän takaa tuli auto, joka ohitti meijät kaikki ja tööttäs ne porot sitten pois tieltä, niin matka pääsi jatkumaan. Sillä välin kun meijän auto seiso keskellä tietä tämän avuttoman auton takia niin oli mun mahollisuus ottaa kuvia poroista! Joita en ollut ees koko reissulla, ees vielä tehnyt, Joten tää pysähdys oli ihan jees.



 Pysähdyttiin matkan aikana virallisesti 3 kertaa. Ekal kerral äiti ja isä kävi ostaa, jotain lappilaist ruoka höskää taas, jossain erikois kaupassa. Sen jälkeen pysähdyttiin syömään Kajaanin ABC:lle, jonka jälkeen pysähdyttiin vielä Juvan ABC:llä kahvilla ja jätskillä. Näiden pysähdysten jälkeen ajettiin suoraan kotiin!

 Koko automatka meni tätä lukiessa ja musaa kuunnellessa. Tos kirjas oli 336 sivua ja oon tottunut että muissa näis kirjois on ollut yli 400 sivua, joten toi kirja meni hetkessä. Sain sen nimittäin eilen luettua loppuun. Ja voin sanoa, että tyhjältä tuntui koko illan kun ei ollut luettavaa. Kunnes muistin, että en oo lukenut vielä Aapolta saamaani kirjaa, joten aloin lukee tota Kaikki viimeiset sanat, joka on sen saman kirjailijan kirjoittama kuin Tähtiin kirjoitettu virhe, joka on meitsin lempikirja tän Tön talo kirjasarjan lisäksi. Saa nähä tykkäänkö tosta yhtä paljon kuin Tähtiin kirjoitetusta virheestä. Mutta menin kumminkin tänään hakemaan kirjastosta tohon Yön talo kirjasarjaan tuon 9 osan ja 10 saan toivottavasti torstaina. Kauheaa aatella, että noit kirjoi on 12 osaa, joista kahta ei oo suomennettu? Joten oon koht lukenut siihen asti kun niit o suomennettu! Pitää alkaa varmaa enkuks lukee sitä 11 tai sit vaan odotan, et se tulee suomen kielellä. 



 ~Mustikka jätskii! Voin sanoo, et ei ollut mitenkään hyvän makuinen, mutta kaikki blogin eteen.~

Kotiin päästyämme alkoi satamaan juurikin vettä, mutta mua se ei haitannut nimittäin olin onnellisimmillani kuin koskaan, ennen! Kunnes... Mutta ennen kunnes sanaa, luin riparilta lähettämäni kirjeen, jotka me riparilla kirjoitettiin ja nyt ne lähetettiin sitten meille. Voi jeesus... Olihan se ihan aaws, mutta toisaalta ei... Eka oli romaani raamisryhmästäni ja isosestani=hehkutusta pelkästään! Sitten oli romaani Aaposta ja siitä, että oltiin silloin oltu vasta 11 päivää yhessä kun sitä olin kirjoittanut. Ja siinä jotaa hölisin, et toivottavasti oot pitänyt suus soukemmalla ja oot yhä hänen kanssa yhessä. Näköjään silloinen toiveeni toteutui, heh! Ja sit koko loppu kirje oli isoilla kirjaimilla kirjoitettu ihkutus/rage. Ei näin! Mutta oli se ihan huvittava, sai ainakin nauraa.

Tälläinen reissu meitsillä oli ja oon onnellisesti kotona. Toivottavasti tykkäsitte!

~Moikka ja ens postaukseen~

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti