tiistai 14. heinäkuuta 2015

~Lapsuuden kesät oli parhaita~

~Vaihtuu vuodet ja valuutat,
seinien suojassa unelmat.
Poskilla valuvat,
Punaisten lyhtyjen kadulla~
-Aste - Punaiset Valot-

Mooi!
Kyllä, tiedän sunnuntaina ei tullut postausta. Vaikka niin vähän lupailin Askissa sun muualla. Mutta mulla on järkevät syyt! Nimittäin lauantaina en saanut aikaiseksi mitään, koska olin takertunut kirjaan jota luin. Sekä pakkasin niin mulla ei jotenkaan riittänyt energiaa postauksen väsäämiseksi sunnuntaita varten, koska tiesin et sunnutnaina en ainakaan postausta tulisi tekemään. Koska vietin sunnuntaina autossa 5 ja puol tuntia, jonka jälkeen kiersin kaikki Powerparkin laitteet kahteen kertaan. Sen jälkeen läehttiin syömään, jossa meni kaks tuntia ja koko loppu illan juttelin Aapol ja luin sitä mun kirjaa. Joten tässä syy postaamattomuudelleni. Mutta tänää tulee postaus ja perjantaina toivottavasti! Mutten tuleekin sitten taas aivan normaalisti.
Tänään siis aiheena olis 4 asiaa joita vihaan ja rakastan kesässä! Näit oli oikeest yllättävän vaikee keksiä, koska en halunnut kaiken liittyvän säähän. Mutta mennään asiaan.
Aloitetaas...

Aloitetaan tällä viha osiolla, koska mielummin paremmat jutut loppuun.

Vihaan:


|1. Bikiinien metsästys|
- Kuka muu tyttö pystyy samaistumaan siihen tunteeseen ku pitää etsiä kesällä/kesäksi bikiinejä? Ja se on aivan täyttä tuskaa? Löydät hyvän yläosan, mutta alaosa ei miellytä silmääsi. Ei oo joko hyvännäköset tai ei oo omaa kokoo jne. Sama juttu mutta toisinpäin, alaosa o täydellinen, mutta yläosa onkin aivan katastrofi. Menet toiseen kauppaan  ja löydät puuttuvan ylä/alaosan, kunnes tajuat että kuviot eivät sovi yhteen, väri on väärä, sävy on liian lähellä mutta silti liian kaukana siitä mitä hait. Lopputuloksena lähet kaupasta tyhjin käsin tai sitten sulla on muovikassissa aivan toisistaan täydellisesti poikkeavat bikiinit. Tää on liiankin tuttu virsi mulle! Mun ongelmana on aina se, että näytän itseni mielestä aivan tajuttoman oudolta niis bikiineissä joita testaan, jolloin ne jäävät kauppaan. Mä pelkäsin jo toukokuus, että tuun uimaan alasti koko kesän! Mutta ei oo kyl ollut uinti säitä ja muutenkin löysin ne mun vanhat bikiinit, jotka oli aivan täydelliset.



|2. Bussikortti|
- Tää voi olla joillekkin outoa, mutta aivan arkipäivää meijän perhees. Minä joka en omista skobaa tai mopoo tai mitään sellaista, niin olen täysin omistautunut julkiselle liikenteelle. Sen takia meitsi vihaa kesää, koska mul ei oo ikinä bussikortsissa aikaa kesällä. Joten bussikortis pitää olla koko ajan rahaa. Ja ku minä aina lataan siihen sitä arvoa sen 10-20€ niin jos joka päivä kulkee aamulla ja illalla niin se o viikossa jo mennyt. Ja varsinkin, jos pyörii päivän aikana monessa paikassa ja menee julkisil nii se kortilla oleva arvo on kadonnut hetkessä. Mun isän mielest on aivan turhaa lataa aikaa, ku e joka päivä ole menossa. No kyllä mä lähes joka päivä olen menossa, et hups vaa! Joten anteeks isukki olit vääräs, Millaa ei oo tänä kesän paljoo näkyny himas eikä tuu enää tän reissun jälkeen näkymäänkään! 



 |3. Hyttyset|
- Mun perheen mökki sijaitsee Pohjois-Suomessa ja kesällä siellä ulkona oleminen on täyttä tuskaa, jos ei tuule. Jos on tyyntä ja hyvä sää niin sut on tuhontuomittu! Nimittäin sääsket sun muut ihanat öttiäiset pureutuu suhun. Mä vihaan muutenkin sitä hyttysten ininää niin paljon, et ei mitään rajaa. Sen sai Roosa ja Aino kuulla joka aamu Ainon mökil, ku minä riehuin ja kirosin siellä niitten hyttysten takii, jotka kiusas mua, heh hups! Mut siis näitten ihanien öttiäisten takii, mä e tykkää yhtää olla meijän mökil ulkon, vaik se o tosi hienol paikal omasa mielestäni ainakin! Joten se o suuri harmi, eikä mikää hyttyskarkote näytä auttavan ku silti iho täyn hyttysen puremia. 



 |4. Hiostava ilma|
- Se on vaa tosi asia, että mikään säätila ei miellytä kaikkia. Mutta tuntuu, että mistään säätilasta kukaan ei oo tyytyväinen. Täs on ainaki yks säätila, josta minä en ainakaa nauti! Tuskin kukaan nauttii kylläkään? Nimittäin hiostava ilma! Varsinkin silloin kun olet juuri menossa nukkumaan ja se jäätävä hiostava ilma iskee! Ikkunan auki pitäminen ei auta eikä peiton heivaaminen. Yksinkertaisesti mikään ei auta siihen olotilaan. Ainakin itse toivoisin sillon pääseväni pakastimeen, mutta loppujen lopuks mä meen kylmälle parketti lattialle nukkumaan tyynyni kanssa. Tää oikeest toimii! Tai mul toimii, mut onhan se vähä kova makuualausta, mutta ainakin mä nukun silloin ku tukki.


Rakastan:


|1. Huvipuistot|
- Minä joka oon hurjapää, joka ei kyl laitteit pelkää nii rakastan kesäsin huvipuistoja! Mä oon varmaa tähän ikään mennes käyny kaikki Suomen huvipuistot läpi? Ei niit kyl paljoo ookkaan, mutta kumminkin. Mä rakastan Powerparkia sekä Lintsii ehk eniten huvipuistoista. Mutta Lintsi on niin nähnty niin tykkään Powerparkist sen takii enemmän. Ja siel on enemmän ehk tällästen mun ikästen laitteita, lasten laitteet o aik harvassa. Koska meitsi tykkää vuoristoradoista niin niit piisaa Powerparkis enempi ja vähempi. Oma lempparini on se uus Junker? sen nimi tais olla! Mut se oli ihan paras, vaikka pelkäsin kuoliaaksi että tipun kun se turvajuttu meni ainoostaan jaloista eikä täst hartioiden kohalt. Mutta se oli mun lemppari! Oon tänä kesän siis käynyt jo Lintsil ja Powerparkis, tuskin käyn ees muual enää ku ei tätä kesälomaa oo enää paljoo jäljel!



|2. Kruisaaminen|
- Minä joka olen todella pitkään haaveillut omasta laudasta/cruiserista, että pääsisin skeittaamaan tai kruisailemaan. Niin tämä haave toteutui viime kesänä, kun sain aikaseks ostettua ton mun cruiserin, joka on Stadiumista eli ei mikään äärimmäisen hieno. Mutta eipähän ainakaa viel oo mennyt rikki! Mut toi on hyvä ollut harjottelu lautana. Aino opetti mut ekana skeittaamaan, jonka jälkeen sitten meitsi siirsi taitonsa cruiserille. Joka ei kyllä ollut temppu tai mikään vaikka laudan koko pieni kertaheitolla. Nyt on sit tullut viime kesän ja nyt kruisailtuu jonkin verran, enemmänki vois! Mutta hyvin on talven jälkeen lähtenyt taas käyntiin, enkä oo tänä kesän kaatunut viel kertaakaan. Joka on aikamoinen yllätys, ku viime kesän meitsi ihan loivas mäeski kaatu.


|3. Lukeminen|
- Mä en oo yhtään ollut lukija tyyppiä ala-asteen jälkeen! Siis jos kaunokirjallisuutta tarkoitan, kyl niin koulukirjoi on enempi ja vähempi tullut luettua täs vuosien varrel. Mut kaunokirjallisuuden lukeminen on jäänyt todella paljon vähemmäks ala-asteen Kunnari-lukudiblomin jälkeen. Kyl mä siis satunnaisesti oon jotain kirjoi lukenut, mutta nyt mä oo njtoenkin todella innostunut lukemaan. Se o jo osa mun iltatoimia. Eli luen ennen ku alan nukkuu. Mä innostuin jo 7lk tai 8lk kirjasarjasta Yön Talo, jota Pihla sillon mulle suositteli. Koska mä luin ykkös ja kakkos osat Suomessa, mutta sitten luin kolmos ja nelos osat Thaimaassa 2013-2014 vuoden vaihteessa. No mä sit tos ku kuulin, et lähetää tänne peräjunttilaan niin tajusin et mul tulee aivan varmasti tylsää siel. Me sit kipsuteltiin Heinin kans kirjastoon lainaa mulle Yön Talosta osat 5 ja 7 ja sit toisest paikkaa 6 osa. Ne kaks kirjasto reissuu on olleet mun koko elämän ajalta kaks nolointa kirjasto reissua... En halua, ees muistella sitä kirjaston hoitajaa joka oikeest alko melkee vetää siin jotaa huutonauruu ku menin kysyy, et miks se mu kortti ei toiminut. No se sit selitti siin, et se kortti ei oo ollut voimassa viimisee kolmee vuoteen. Hups...! No tulipahan sekin nyt aktivoiduttua uudelleen. Mutta oon nyt lukenut 5 ja  6 osat. Oon täl hetkel seiska osan alussa. Haluun vaan lukee koko ajan ku siihe jää nii pahast koukkuun! Suosittelen! Kolmonen on ehk pervoinen ja kutonen tähän mennes ehdottomasti mua eniten koskettanut. Aapo o salee jotenki salasest lukenut sen kutosen lopun ja käyttänyt kaikkii niit Heath:n ja Starkin lausahduksia muhun... Mutta paras kirjasarja jota oon lukenut ja koukuttavin! Kiitti Pihla ku vinkkasit sillon ikuisuus sitten tän kirjasarjan!

|4. Uiminen|
Mä oon huonoista säistä huolimatta päässyt jo ainakin 5-6 kertaa uimaan, Kerran ei niin mukavalla tavalla ja muina kertoina ihan tarkoituksella oon mennyt uimaan. Vaik se vesi onkin jäätävän kylmää niin kyl siihen tottuu, ainakin jos saunast menee! Sillon se ei oo niin paha. Mä muutenkin tykkään uimisest tosi paljon ja pienenä se oli mul yks rakkaimmista harrastuksista. Miksiköhän ihmeessä lopetin sen? En muista, mutta sen muistan että tykkäsin siit kovasti! Ja tykkään edelleen.

Tälläinen postaus tällä kertaa! Toivottavasti tykkäsitte.

~Moikka ja ens postaukseen~

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti